Kto może wyjechać?

Uwaga: rekrutacja na sezon 2025/2026 została rozpoczęta i potrwa do 15 lutego 2025 lub do momentu wyczerpania miejsc. 

O wyjazd z programem Academic Year in America mogą starać się osoby, spełniające następujące warunki:

  • osoby urodzone pomiędzy 1 sierpnia 2007 roku a 15 lipca 2010. Program musi rozpocząć się po ukończeniu 15. roku życia / zakończyć się przed ukończeniem 19. roku życia.
  • osoby, które są uczniami ostatniej klasy szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły średniej (warunkiem wyjazdu jest ukończenie szkoły podstawowej i status ucznia gimnazjum lub szkoły średniej).
  • język angielski na poziomie komunikatywnym. W programie mogą wiąć udział osoby, które uczyły się angielskiego przez minimum 3 lata oraz uzyskały z niego ocenę 3,5 lub wyższą. Poziom języka zostanie potwierdzony przeprowadzonym przez nas testem ELTiS.
  • średnia ocen z ostatnich 3 lat na poziomie minimum 3,5
  • dobry stan zdrowia
  • brak nałogów
  • chęć spędzenia minimum 6-miesięcy z amerykańską rodziną goszczącą oraz wsparcie ze strony obojga rodziców lub opiekunów prawnych
  • dojrzałość emocjonalna, wysoka kultura osobista, elastyczność, komunikatywność i obowiązkowość
  • nieuczestniczenie w programach wymiany kulturowej opartych na wizie J-1 lub F-1 w przeszłości

Proces rekrutacji

Rekrutacja na program całoroczny 2025/2026 (z wyjazdami w sierpniu 2025) bedzie trwała najprawdopodobniej od 15 stycznia do 15 lutego 2025 roku (lub do momentu wyczerpania miejsc). W tym okresie odbywały sie będą spotkania informacyjne dla kandydatów oraz przyjmowanie dokumentów.

Nasz konsultant przeprowadzi Cię przez cały proces proces aplikacyjny i pomoże wypełnić wymagane dokumenty. To proste – zobacz, jak wygląda procedura rekrutacyjna krok po kroku.

  • Krok 1 | Rejestracja
    W pierwszej kolejności wypełnij formularz rejestracyjny znajdujący się na naszej stronie internetowej. Zostanie on udostępniony najprawdopodobniej w dniu 15 stycznia 2025. Dzięki rejestracji, utworzysz konto aplikacyjne, które możesz systematycznie uzupełniać. Rejestracja jest bezpłatna i niezobowiązująca.
  • Krok 2 | Aplikacja i dostarczenie dokumentów
    Pełne zgłoszenie składa się z następujących elementów:

    Wybrane dokumenty dodajemy do systemu aplikacyjnego on-line w postaci skanów, a oryginały dostarczamy do biura.

  • Krok 3 | Rozmowa kwalifikacyjna
    Rozmowa kwalifikacyjna z przedstawicielem programu AYA w Polsce oraz przystąpienie do udostępnionego przez nas testu językowego ELTiS. Rozmowa ma na celu poznanie Cię bliżej oraz sprawdzenie Twoich umiejętności językowych.
  • Krok 4 | Weryfikacja zgłoszenia
    Weryfikacja zgłoszenia uczestnika przez Fundację Academic Year in America oraz wydanie ostatecznej decyzji dotyczącej przyjęcia ucznia do programu. Pozytywna decyzja amerykańskiego biura oznacza rozpoczęcie poszukiwania rodziny goszczącej oraz szkoły na wybrany przez ucznia semestr.
  • Krok 5 | Procedura wizowa i wylot do USA
    Otrzymasz od nas komplet dokumentów potwierdzających uczestnictwo w programie, potrzebnych do złożenia aplikacji o wizę. Możesz liczyć na pomoc i wsparcie naszego biura podczas całego procesu wizowego.

    Już niedługo rozpocznie się Twoja przygoda w USA!

Koszty programu 10-miesięcznego

Rozpoczęcie programu w przypadku wyjazdu całorocznego odbywa się w sierpniu. Pełna opłata programowa podzielona jest na trzy raty i wnoszona jest systematycznie podczas procesu rekrutacyjnego oraz poszukiwania rodziny goszczącej.

Rekrutacja na pełen rok szkolny 2024/2025 trwa do 15 lutego lub do momentu wyczerpania miejsc.

Opłata administracyjna

8900 PLN

Opłata wnoszona jest jednorazowo w dniu podpisania Umowy Uczestnictwa.

Szczegóły

Opłata programowa

8900 USD

Płatna w trzech ratach:

I rata: 900 USD
Wnoszona w dniu podpisania Umowy Uczestnictwa

II rata: 4000 USD
Wnoszona do 10 kwietnia w roku wyjazdu

III rata: 4000 USD
Wnoszona do 10 czerwca w roku wyjazdu

Szczegóły

Opłata za bilet lotniczy

od 3000 PLN

Wysokość opłaty zależna jest od miejsca wylotu Uczestnika, miejsca przylotu w USA oraz od daty wylotu.

Szczegóły

Koszty programu 5-miesięcznego

Rozpoczęcie programu w przypadku wyjazdu na jeden semestr szkoły średniej odbywa się w sierpniu (semestr zimowy) lub w styczniu (semestr wiosenny). Pełna opłata programowa podzielona jest na trzy raty i wnoszona jest systematycznie podczas procesu rekrutacyjnego oraz poszukiwania rodziny goszczącej.

Rekrutacja na semestr zimowy roku szkolnego 2025/2026 trwa do 15 lutego 2024 lub do wyczerpania miejsc. Rekrutacja na semestr wiosenny roku szkolnego 2024/2025 trwa do 20 września 2024 lub do wyczerpania miejsc.

Opłata administracyjna

8900 PLN

Opłata wnoszona jest jednorazowo w dniu podpisania Umowy Uczestnictwa.

Szczegóły

Opłata programowa

7622 USD

Płatna w trzech ratach:

I rata: 900 USD
Wnoszona w dniu podpisania Umowy Uczestnictwa

II rata: 3361 USD
Wnoszona do 10 kwietnia (semestr zimowy)

III rata: 3361 USD
Wnoszona do 10 czerwca (semestr zimowy)

Szczegóły

Opłata za bilet lotniczy

od 3000 PLN

Wysokość opłaty zależna jest od miejsca wylotu Uczestnika, miejsca przylotu w USA oraz od daty wylotu.

Szczegóły

Opłata administracyjna obejmuje:

  • Koszty organizacyjne Programu ponoszone po stronie polskiej przed wylotem i w trakcie pobytu Uczestnika.
  • Spotkania informacyjne i szkoleniowe organizowane przez AIFS Poland przed wylotem Uczestnika.
  • Opiekę i nadzór lokalnego koordynatora programu po stronie polskiej, zapewnianego przez AIFS Poland.

Opłata zwracana jest z potrąceniem 800 PLN w przypadku, gdy uczestnik zrezygnuje z programu lub gdy wyjazd nie będzie mógł dojść do skutku z powodów niezależnych od Organizatora. W mało prawdopodobnym przypadku, gdyby nie zostało znalezione miejsce uczestnictwa w programie w USA, opłata zostanie zwrócona w całości.

Opłata programowa obejmuje:

  • Naukę w amerykańskiej szkole średniej (uwaga: opłata nie obejmuje szkół prywatnych. Jeśli Uczestnik wyrazi życzenie nauki w szkole prywatnej, wymagać to będzie dodatkowej wpłaty czesnego bezpośrednio na konto tej szkoły).
  • Pobyt i wyżywienie u amerykańskiej rodziny goszczącej (z wyjątkiem lunchu w dni szkolne).
  • Koszty organizacyjne, rejestracyjne i meldunkowe.
  • Opiekę i nadzór koordynatora lokalnego oraz jego raporty o przebiegu programu.
  • Transport z i na lotnisko w USA.
  • Standardowe ubezpieczenie kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków.
  • Możliwość korzystania z bezpłatnej linii telefonicznej czynnej 24 godziny na dobę, przeznaczonej do kontaktowania się z Fundacją AIFS / AYA.

Opłata programowa zwracana jest z potrąceniem 300 USD w przypadku, gdy uczestnik zrezygnuje z programu przed 1 maja lub rodzina goszcząca nie zostanie znaleziona, lub z potrąceniem 800 USD, gdy uczestnik zrezygnuje 1 maja lub później.

Opłata za bilet lotniczy:

Uczestnik dokonuje tej opłaty po ustaleniu daty jego wylotu do USA, dokonaniu rezerwacji biletu przez agencję lotniczą współpracującą z AIFS Poland i przekazaniu tych informacji Uczestnikowi.

Zmiany daty wylotu po zakupieniu biletu wiązać się będą z dodatkowymi opłatami wymaganymi przez linie lotnicze. W przypadku rezygnacji Uczestnika z wyjazdu, z opłaty tej zostaną potrącone kwoty za rezygnację zgodnie z cennikiem agencji lotniczej współpracującej z AIFS Poland.

Dodatkowe opłaty (obowiązują niezależnie od wybranej długości programu)

  • Opłata SEVIS

    Wnoszona jednorazowo w momencie akceptacji Uczestnika, tj. przyjęcia go do programu. Jest to niezbędna opłata w przypadku ubiegania się uczestnika o wizję J1. Opłata SEVIS nie podlega zwrotowi po wygenerowaniu przez AYA dokumentów wizowych dla uczestnika, co ma miejsce tuż po akceptacji uczestnika do programu – opłata nie jest zależna od AYA ani AIFS Poland i może ulec zmianie.

  • Opłata wizowa (dla ambasady amerykańskiej)

    Uczestnik ma obowiązek wniesienia opłaty wizowej w wysokości 160 USD (płatne w PLN zgodnie z aktualnym kursem walutowym dostępnym na stronie Ambasady USA). Opłata wizowa wnoszona jest na konto Ambasady Amerykańskiej i nie jest zależna od AYA ani AIFS Poland. Może ona ulec zmianie.

  • Kieszonkowe na drobne wydatki - kosmetyki, lunch w szkole itp. (dla uczestnika)

    Rekomendujemy minimum 300 dolarów miesięcznie. Jest to kwota, którą rodzice przekazują bezpośrednio uczestnikowi (np. miesięczne wpłaty na konto).

  • Opłata za opcjonalne szkolenie „Orientation”

    Uczestnicy chcący uczestniczyć w szkoleniu grupowym po przybyciu do USA, wnoszą tę opłatę do dnia 30 czerwca. Opłata za szkolenie podlega zwrotowi, jeżeli Uczestnik z jakiejkolwiek przyczyny nie będzie mógł wziąć w  nim udziału. Opłatę należy wnieść na konto walutowe AIFS Poland. AIFS Poland przekazuje tę opłatę w całości do AYA.

High School w USA

Program Academic Year in America współpracuje z publicznymi oraz prywatnymi szkołami średnimi w USA. Po dopasowaniu do właściwej rodziny goszczącej, lokalny koordynator zgłosi Twoją kandydaturę do okolicznej szkoły, która jest najbliższa Twoim oczekiwaniom. Szkoły biorące udział w programie są bardzo zróżnicowane – mają od 100 do ponad 3000 uczniów. Będziesz uczęszczać na wszystkie obowiązkowe zajęcia, tak jak inni amerykańscy uczniowie szkoły. Są też możliwości udziału w zajęciach dodatkowych (sportowych, muzycznych, artystycznych), a niekiedy również w najpopularniejszych imprezach szkolnych tj. „prom” czy „homecoming”.

Rodziny goszczące

Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojej aplikacji rozpoczyna się proces dopasowania Cię do odpowiedniej rodziny goszczącej. Rodziny goszczące to wolontariusze, a ich udział w programie jest motywowany chęcią poznania innej kultury i podzielenia się z uczniem kulturą amerykańską. Rodzina zapewni Ci miejsce pobytu, wyżywienie i opiekę przez cały czas trwania programu. Bycie członkiem „host family” oznacza uczestnictwo we wszystkich rodzinnych aktywnościach, spotkaniach i obowiązkach domowych – dokładnie tak, jak odbywa się to w Twojej rodzinie. Rodziny goszczące są bardzo otwarte na przyjęcie uczniów do swoich domów i oferują swoją pomoc w zaaklimatyzowaniu się w szkole i amerykańskiej społeczności. Często chętnie pokazują najbliższą Amerykę, zabierając uczestników programu na różnorodne wycieczki czy lokalne wydarzenia.

Wsparcie dla Ciebie

Jesteśmy do Twojej dyspozycji podczas całego procesu aplikacyjnego, wizowego, a także w trakcie Twojego pobytu w USA! Nasza obecność nie kończy się na przyjęciu Twojej aplikacji i znalezieniu rodziny goszczącej – będziemy w kontakcie z Tobą oraz Twoimi rodzicami do końca trwania programu. Z każdym problemem możesz zgłosić się do pracowników biura AYA, dostępnych dla Ciebie przez całą dobę.

Biuro w USA i całodobowa linia telefoniczna

Uczeń oraz rodzice mają stały dostęp do całodobowej linii telefonicznej w USA. Jest to telefon alarmowy, obsługiwany przez pracowników głównej siedziby AYA w USA. W przypadkach, kiedy lokalny koordynator, czy biuro w Warszawie nie są osiągalni, uczestnik może poprosić o pomoc biuro AYA za pomocą kontaktu z infolinią – dostępną 24 godziny, 7 dni w tygodniu.

Główna siedziba AYA w Stanach Zjednoczonych znajduje się w Stamford, Connecticut – blisko Nowego Jorku. Pracownicy biura koordynują proces rekrutacji uczestnika, kierują dopasowaniem uczestników do rodzin goszczących, a także nadzorują pracę lokalnych koordynatorów. Programem opiekuje się wielu doświadczonych pracowników, posiadających wieloletnie doświadczenie w organizowaniu programów wymiany międzykulturowej.

Biuro AIFS Poland

American Institute for Foreign Study (Poland) jest oficjalnym przedstawicielem AYA w Polsce. Posiadamy ponad 20-letnie doświadczenie w organizowaniu programów wymiany kulturowej w USA. Każdego uczestnika traktujemy indywidualnie, doradzając właściwy program edukacyjny, odpowiadający jego oczekiwaniom i możliwościom językowym. Cały zespół AIFS Poland to absolwenci programów wymiany kulturowej organizowanej przez Instytut.

Konsultant programu towarzyszy podczas całej procedury rekrutacyjnej oraz wizowej, odpowiadając na wszystkie pytania i doradzając, jak uzupełnić zgłoszenie on-line oraz zebrać wymagane dokumenty. Podczas trwania programu, jesteśmy w stałym kontakcie z Tobą, Twoimi rodzicami oraz biurem AYA w USA. Informujemy rodziców o przebiegu programu, rezultatach edukacyjnych oraz językowych, a także przystosowaniu do życia w rodzinie goszczącej.

Lokalny koordynator

Przez cały okres trwania programu będziesz objęty bezpośrednią opieką lokalnego koordynatora – przedstawiciela Fundacji, mieszkającego w niewielkiej odległości od domu Twojej rodziny goszczącej. Opiekun odpowiedzialny jest za monitorowanie przebiegu programu, Twojej adaptacji do życia w szkole oraz rodzinie goszczącej. Koordynator ma obowiązek monitorowania danych Twojego lotu i sprawdzenia, czy zostałeś bezpiecznie odebrany z lotniska przez rodzinę goszczącą. Podczas całego programu opiekun ma osobisty, stały kontakt z Tobą, rodziną goszczącą oraz szkołą i jest pierwszą osobą do kontaktu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub problemów. Ponadto, zobowiązany jest do składania minimum 3 raportów dotyczących ucznia w ciągu trwania programu. Raporty dostarczane są na bieżąco Twoim rodzicom lub opiekunom. Lokalnymi koordynatorami są najczęściej osoby, które same w poprzednich latach miały styczność z programem wymiany kulturalnej. Wielu koordynatorów gościło u siebie uczniów, występując w roli rodzin goszczących.

Pytania i odpowiedzi

Czym różni się AYA od komercyjnych programów nauki w szkole średniej w USA?

Obrazowo mówiąc, AYA od programów komercyjnych różni się tym, czym różni się młodzieżowy hostel od pięciogwiazdkowego hotelu, lub czym różnią się tzw. tanie linie lotnicze od klasy biznesowej w liniach regularnych. Usługa jest co do zasady ta sama (chodzi przecież po prostu o przelot z miejsca na miejsce, czy też o nocleg), jednak sposób jej dostarczenia i ilość usług towarzyszących różnią się zasadniczo. Koszt jednego roku w komercyjnym programie nauki w szkole średniej w USA wynosi ok. 30-40 tys. USD. W przypadku AYA natomiast jest to tylko ok. 10 tys. USD. Różnica jest więc wielokrotna! Jak to jest możliwe? Sprawa polega m.in. na redukcji możliwości wyboru: w AYA uczeń nie wybiera stanu, miasta, rodziny ani szkoły – zostają one wybrane przez AYA, a uczeń nie może odrzucić tego wyboru, chyba, że całkowicie zrezygnuje z programu z potrąceniem opłat rezygnacyjnych (wyjątkiem są placementy specjalne, omówione w umowie). Ponadto, rodzina wybrana początkowo przez AYA („welcome family”) może ulec zmianie bez uzgadniania tego z uczniem lub jego rodzicami, a uczeń może dzielić dom lub nawet pokój z innym uczniem. Wszystkie te informacje zaś uczeń otrzymuje zazwyczaj w ostatniej chwili, czyli na krótko przed wylotem. Nie ma więc możliwości „mentalnego przygotowania się” na dane miejsce, szkołę czy rodzinę, a bilet lotniczy trzeba będzie kupować w ostatniej chwili, co może znacznie podnieść jego cenę w stosunku do ceny standardowej. Jeśli to wszystko brzmi nieatrakcyjnie, to zwróćmy uwagę na jedną rzecz: koniec końców otrzymujemy tę samą usługę, czyli rok w szkole średniej w USA, a zapłaciliśmy kilkakrotnie mniej! Jest to więc w istocie sposób na redukcję kosztów wyjazdu, za cenę kilku niedogodności, które jednak w końcowym rozrachunku okazują się mało istotne. Program zapewnia bowiem co do zasady takie samo kluczowe doświadczenie jak program komercyjny, a niejednokrotnie przewyższa go dzięki szczególnemu zaangażowaniu lokalnych koordynatorów i rodzin goszczących AYA.

Czy program AYA zapewnia dyplom ukończenia szkoły średniej?

Odpowiedź brzmi: niestety nie. Podczas wymiany lub po jej zakończeniu uczeń może wprawdzie we własnym zakresie podejść do egzaminów odpowiadających maturze, takich jak SAT, ACT lub GED. Są to egzaminy upoważniające do aplikowania na studia w USA. Niektóre uczelnie w Polsce także je honorują. Jednak program AYA nie zapewnia świadectwa ukończenia szkoły średniej lub roku nauki w Stanach Zjednoczonych.  Co do zasady, szkoły biorące udział w programie nie zgadzają się na wystawienie dyplomu ukończenia high school osobie, która była uczestnikiem wymiany i spędziła w USA jedynie rok lub semestr – dlatego nie należy z taką prośbą zwracać się do szkoły. Uczeń, który kończy semestr lub rok nauki w USA, otrzyma wyłącznie wykaz ocen z tego okresu edukacji w amerykańskiej szkole oraz zaświadczenie o ukończeniu programu AYA. Z założenia bowiem, program AYA nie ma na celu zdobycia dyplomów czy certyfikatów, lecz zdobycie samego doświadczenia nauki w szkole średniej w USA.

Czy lepiej jest jechać na cały rok szkolny czy tylko na kilka miesięcy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większość uczniów decyduje się na roczną wymianę. Każdy uczestnik może wybrać, czy decyduje się na wyjazd na cały rok szkolny, czy tylko na jeden semestr. Osoby, które wybierają wymianę półroczną potwierdzają, że nie miały wystarczająco dużo czasu na aklimatyzację i pogłębienia relacji z rodziną goszczącą i przyjaciółmi – często decydują się one na przedłużenie programu na kolejny semestr, co generuje dodatkowe koszty administracyjne i niekiedy, konieczność znalezienia nowej rodziny goszczącej na kolejny semestr. Powrót w połowie roku wybierają często osoby, które nie chcą tracić całego roku w polskiej szkole. Jest to oczywiście zrozumiałe, jednak biorąc pod uwagę wartości, które możemy zyskać biorąc udział w wymianie, powtarzanie roku w Polsce nie jest czymś, czego powinniśmy się obawiać. Warto zaznaczyć, że koszt programu całorocznego jest bardzo zbliżony do kosztu programu semestralnego – wynika to z procedur administracyjnych, które są niezbędne niezależnie od długości pobytu w USA.

Czy jadąc na wymianę stracisz rok szkolny w Polsce?

Według rozporządzenia MEN uczeń spędzający rok szkolny za granicą, po powrocie do Polski może kontynuować naukę. Musi pamiętać jednak o dostarczeniu do szkoły świadectwa lub informacji o ukończeniu roku razem z ocenami końcowymi.

Czy bardziej opłaca się powtarzanie roku w Polsce, czy kontynuowanie nauki?

Każdy uczeń może wybrać, czy po powrocie z wymiany będzie powtarzał rok, czy będzie kontynuował naukę w szkole średniej. Wiele uczestników decyduje się na powtarzanie roku, ponieważ wybiera przedmioty rozszerzone, które są niezbędne dla nich w przygotowaniu do matury. Nie jest to jednak konieczne, niektórzy uczniowie nadrabiają zaległości i kontynuują naukę ze swoimi rówieśnikami.

Czy można wybrać przedmioty, których chcemy się uczyć w amerykańskiej szkole?

W szkole średniej w USA każda klasa ma określone od dwóch do czterech przedmiotów, które są obowiązkowe. Poza nimi mamy do wyboru tak zwane ,,electives’’, pośród których możemy wybierać te, które najbardziej nas zainteresują. Każda szkoła w USA ma swój regulamin doboru przedmiotów i zestaw obowiązkowych zajęć, na które uczęszczają uczniowie. Jest to więc kwestia indywidualna, zależna od szkoły i klasy (poziomu) do której będzie uczęszczał uczeń.

Kiedy uczeń dowie się do jakiej szkoły został przydzielony?

Uczeń dowiaduje się, w jakiej szkole będzie się uczył, po przydzieleniu rodziny goszczącej – jest to zazwyczaj 2-3 tygodnie przed wyjazdem, albo nawet krócej. Szkoła zawsze jest w pobliżu miejsca, w którym będzie mieszkał.

Czy w szkole uczeń może być umieszczony z innymi uczniami z wymiany?

Każda szkoła określa, ile uczniów z wymiany będzie gościć. W dużych szkołach jest większe prawdopodobieństwo, że będzie więcej takich uczniów. Nie ma to jednak zależności.

Jak AYA wybiera rodzinę goszczącą?

Program ma swój, opracowany przez lata system wyboru rodzin goszczących. Po zgłoszeniu chęci goszczenia ucznia z innego kraju, rodzinę odwiedza koordynator, który sprawdza warunki mieszkalne oraz przeprowadza wywiady z rodziną. Host family wypełnia aplikację dot. swojej rodziny, warunków panujących w domu i oczekiwań względem ucznia (np. dot. obowiązków domowych, spędzania czasu z rodziną itp.). Rodzina ma też obowiązek dostarczyć referencje od osób, z którymi nie jest spokrewniona. Rodziny goszczące to wolontariusze, którzy nie otrzymują żadnego wynagrodzenia za goszczenie uczniów – ich główną motywacją jest chęć poznania nowej kultury, wprowadzenie urozmaicenia do życia rodzinnego, pokazanie dzieciom innych tradycji czy nauka języka.

Czy w trakcie wymiany można zmienić rodzinę goszczącą?

Istnieje możliwość zmiany rodziny goszczącej. Nie jest jednak gwarantowane, że znajdzie się druga rodzina, która będzie chciała gościć ucznia. Gdy w relacji ucznia z rodziną zaistnieją problemy, przede wszystkim powinniśmy spróbować naprawić sytuację wspólną rozmową i przedyskutowaniem sytuacji. W drugiej kolejności możemy zwrócić się do naszego lokalnego koordynatora, który pomoże nam rozwiązać problem prowadząc mediacje z nami i rodziną. Jeśli sytuacja się nie zmieni, a mamy poważny powód do zmiany rodziny, koordynator postara się znaleźć nową rodzinę, która zdecyduje się gościć nas na pozostałą część roku. Nie następuje to zwykle natychmiast po zgłoszeniu – poszukiwania nowej, właściwej rodziny goszczącej trwają nawet kilka tygodni, podczas których uczeń może nadal przebywać u swojej obecnej rodziny. W nielicznych sytuacjach, które wymagają natychmiastowej zmiany, uczeń przenoszony jest do domu jednego z lokalnych koordynatorów AYA.

Czy po uzyskaniu informacji o rodzinie do której zostaliśmy przydzieleni, można ją odrzucić?

Jest to możliwe, istnieje jednak ryzyko, że program nie znajdzie drugiej rodziny, która zdecyduje się gościć ucznia. Po uzyskaniu informacji o rodzinie uczeń powinien nawiązać z nią kontakt oraz postarać się poznać ją przed przylotem. Nie powinien jednak z góry zakładać, że rodzina nie będzie spełniała jego oczekiwań.

Na jakiej podstawie uczeń jest przydzielany do rodziny?

Rodzina goszcząca wybiera uczestnika spośród wszystkich uczniów chętnych na wyjazd w danym roku szkolnym, dostępnych w bazie AYA. Profile uczniów stwarzane są na podstawie aplikacji wypełnianych przez uczestników programu i zawierają ogólne informacje o uczniu, jego zainteresowaniach, oczekiwaniach i pasjach. Rodziny wybierają uczniów m.in. poprzez sprawdzenie, czy ich styl życia ma pewne punkty wspólne z zainteresowaniami ucznia. Warto więc jak najdokładniej opisać swoją osobę w aplikacji online. Zawsze należy jednak pamiętać, że rodziny przyjmują ucznia z dobrej woli, ochotniczo i bez żadnego wynagrodzenia – dlatego należy okazywać im wdzięczność za zaproszenie nas i doceniać wszystko, co dla nas robią, niezależnie od tego, czy spełnia to nasze oczekiwania, czy też nie.

Czy rodzina goszcząca otrzymuje pieniądze za goszczenie ucznia na wymianie?

Rodziny zgłaszają się do programu w ramach wolontariatu i nie dostają pieniędzy za goszczenie ucznia. Podczas pobytu ucznia w ich domu zobowiązują się do bycia ich prawnym opiekunem na ten czas oraz do dostarczenia uczniowi dobrych warunków do życia oraz nauki.

Czy uczeń musi chodzić z rodziną goszczącą do kościoła?

Rodzina goszcząca oczekuje, że uczeń będzie brał udział w życiu rodzinnym oraz angażował się w działania lokalnej społeczności. Religia jest bardzo ważnym elementem codziennego życia rodzin amerykańskich – większość rodzin, które goszczą uczniów AYA deklaruje zaangażowanie w życie kościoła. Chodzenie do kościoła z rodziną nie jest obowiązkowe, jednak  rodziny bardzo cenią zainteresowanie uczniów ich religią i wyznawanymi wartościami. Kościół w USA bardzo różni się od kościoła w Polsce, więc chodzenie do kościoła z rodziną może być ciekawym doświadczeniem kulturowym dla uczniów. Co więcej, kościoły często zrzeszają grupy uczniów i organizują im wspólne wyjazdy lub spotkania, co pozwala zdobyć nowe, ciekawe znajomości.

Czy uczestnik programu dostanie własny pokój w domu rodziny goszczącej?

Rodziny goszczące są zobowiązane do udostępnienia uczniowi własnego łóżka, miejsca na jego rzeczy oraz biurka lub stołu do nauki. Rodzina nie musi jednak zapewnić uczniowi oddzielnego pokoju. Jest możliwość, że uczeń będzie dzielić pokój z bratem lub siostrą goszczącą, lub też z innym uczniem z programu AYA.

Czy niepełnosprawni uczniowie szkół średnich mają także możliwość uczestnictwa w programie?

Każdy ma możliwość aplikowania, jednak uczniowie niepełnosprawni tak samo jak inni uczniowie muszą spełniać te same kryteria. Sytuacja medyczna każdego ucznia jest analizowana indywidualnie przez zespół rekrutacyjny AYA, po dostarczeniu formularzy medycznych.

Czy można jechać na program razem z kolegą/koleżanką?

Można aplikować na program w tym samym czasie co koleżanka/kolega. Każda uczestnik trafia jednak do innej rodziny, miasta lub nawet stanu. Celem wymiany jest rozwój międzykulturowy, dlatego program stara się nie umieszczać osób z tego samego kraju w jednym miejscu, aby mogły one w pełni korzystać z wymiany oraz szlifować język angielski. Wyjazd w tym samym czasie co kolega/koleżanka z Polski daje nam możliwość dzielenia się doświadczeniem i wspólnego przeżywania wartości wyniesionych z wymiany po powrocie do Polski lub w trakcie programu – podczas kontaktu telefonicznego czy na komunikatorach wideo.

Czy trzeba brać udział w obozie orientacyjnym przed przylotem do rodziny?

Nie jest to obowiązkowe. Program zaleca udział w takim obozie, ponieważ pomaga on się przystosować do nowego otoczenia i dowiedzieć więcej na temat zasad programu AYA, różnic kulturowych i metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Jest to również świetna okazja do zwiedzenia Nowego Jorku i poznania uczniów z całego świata, którzy rozpoczynają program w tym samym momencie (często znajomości z obozu utrzymywane są przez cały czas trwania programu i pozwalają dzielić się z innymi uczniami doświadczeniem i spostrzeżeniami). Osoby, które nie korzystają z obozu Orientation, lecą bezpośrednio do miasta w którym mieszka rodzina goszcząca.

Czy uczeń leci do USA sam czy w grupie?

Z uwagi na to, że w każdym stanie rok szkolny rozpoczyna się z innym momencie, uczniowie często podróżują sami lub w małych grupach – jednak na lotnisku w USA zawsze odbierani są przez przedstawicieli AYA lub rodzinę goszczącą.

Czy uczeń ma na wymianie osobę, do której może się zwrócić o pomoc?

Tak, każdy uczeń ma przydzielonego lokalnego koordynatora, który pomaga w razie jakichkolwiek problemów czy pytań ze strony ucznia i rodziny. Lokalny koordynator kontaktuje się z uczniem zaraz po przylocie do USA, aby sprawdzić czy wszystko jest w porządku. Koordynator organizuje także spotkania integrujące uczniów na wymianie, którzy mieszkają blisko siebie – zwykle raz w miesiącu. Jest to świetna okazja, aby poznać innych uczniów mieszkających w okolicy i zyskać nowe znajomości. Lokalny koordynator ma też za zadanie regularnie odwiedzać rodzinę goszczącą i ucznia, aby sporządzać raporty z pobytu ucznia w USA – jego postępów w nauce, języku, relacjach z członkami rodziny. Raporty dostarczane są cyklicznie do biura AYA i rodziców w Polsce.

Czy można zrobić prawo jazdy w USA?

Uczeń wymiany może uczęszczać na zajęcia przygotowujące do zdania egzaminu na prawo jazdy w USA, które odbywają się w ramach zajęć szkolnych. Uczeń nie może jednak prowadzić samochodu poza zajęciami szkolnymi oraz zrobić prawa jazdy podczas wymiany. Program bierze pełną odpowiedzialność za ucznia i nie chce narażać go na jakiekolwiek niebezpieczeństwo. Młodzież w USA może jednak zdawać egzamin na prawo jazdy w wieku 16 lat, więc większość kolegów ze szkoły będzie prawdopodobnie jeździć do szkoły samochodem. Uczniowie wymiany często umawiają się ze swoimi kolegami ze szkoły, którzy posiadają prawo jazdy, na wspólne dojazdy do szkoły czy na zajęcia.

Czy można podróżować w trakcie programu?

Tak, podróżowanie razem z rodziną goszczącą lub szkołą jest możliwe. Rodziny często zabierają uczniów na wspólne wyjazdy. Jest to jednak dodatkowa aktywność rodziny goszczącej, która nie jest zagwarantowana przez program czy rodzinę – jest to kwestia indywidualna, która zależy od sytuacji i możliwości rodziny goszczącej. Uczeń nie może podróżować sam – bez opiekuna pełnoletniego. Nie może też opuszczać terenu Stanów Zjednoczonych. Każdy wyjazd/wycieczka muszą być konsultowane z rodziną goszczącą i biurem AYA.

Czy można prowadzić życie towarzyskie w USA?

Jak najbardziej. Zalecane jest nawiązywanie przyjaźni z Amerykanami oraz innymi uczniami z wymiany. Trzeba jednak stosować się do zasad panujących w domu, konsultować swoje spotkania towarzyskie z host family i wracać o godzinie określonej przez rodziców goszczących. Nie można też zaniedbywać obowiązków szkolnych na rzecz spotkań ze znajomymi.

Czy podczas wymiany można mieć częsty kontakt z rodzicami w Polsce?

Tak, program nie zabrania kontaktów z naturalnymi rodzicami. Zalecany jest jednak kontakt co najwyżej raz w tygodniu, aby nie zaburzać rytmu życia codziennego i nie skupiać się na tęsknocie za domem.

Za co trzeba płacić z codziennych wydatków a co jest opłacane przez rodzinę goszczącą?

Wyżywienie i zakwaterowanie są zapewnione przez rodziny goszczące. Za lunch kupowany w szkole trzeba jednak płacić samemu. Inne koszty z którymi uczeń powinien się liczyć: mundurki szkolne, podręczniki szkolne, sport, składki klubowe i wycieczki.

Jaka kwota miesięcznego kieszonkowego jest odpowiednia?

Wszystko zależy od potrzeb ucznia, zazwyczaj rodzice przekazują uczniom około 300-500$ kieszonkowego miesięcznie, ponieważ uczeń musi zapewnić sobie na własną rękę produkty higieniczne, kosmetyki, kino, sport, składki klubowe, hobby, wycieczki oraz ew. jedzenie w restauracjach podczas wyjść na miasto.